5 Perkara Tidak Kita Ketahui Tentang Facebook

rahsia facebook


Facebook
, laman rangkaian sosial "popular", kini meniti di setiap bibir manusia zaman sekarang ini. Walaupun ia mula dengan permulaan-permulaan yang hina, hingga kini penggunanya hampir 800 juta, dikira untuk jumlah 7 bilion penduduk dunia ,ianya 11 peratus dari penduduk dunia. Walaupun ia kejayaan, masih ada banyak lagi yang pengguna-penggunanya tidak tahu tentang rangkaian sosial ini.

Majoriti bukan dari A.S.

Mengejutkan bukan, meskipun menjadi satu 'Ciptaan Amerika,' Facebook lebih popular diluar Amerika Syarikat daripada didalam. Sekarang, kira-kira 70 peratus semua pengguna-pengguna di Facebook tidak dari Amerika Syarikat. Sudah tentu, Facebook telah ber"adaptasi"(menyesuaikan) disebabkan ini dalam beberapa tahun dan kini telah menawarkan tapak naik lebih daripada 70 pelbagai bahasa.

Sebahagian Kehidupan Sebenar..

Di sesetengah negara, Facebook telah diintegerasikan ke dalam kehidupan harian orang dalam lebih cara daripada satu. Misalnya, di Australia, sistem mahkamah boleh berbicara di mahkamah melalui Facebook. Tambahan pula, Facebook "saman", sebagaimana yang diketahui, dianggap sah oleh Commonwealth of Australia.

Facebook Menjual Maklumat Penggunanya

Dari segi sejarah, Facebook mampu menjual maklumat pengguna-pengguna untuk syarikat-syarikat berbeza, untuk membiayai laman web dan kakitangannya. Proses penjualan membenarkan pelbagai syarikat menuai maklumat dari aktiviti harian seseorang, maka "penyelidikan pasaran." dapat dianalisis Bagaimanapun , negara-negara tertentu malah keseluruhan benua-benua (iaitu, Suruhanjaya Eropah) beusaha untuk menghentikan ini dan supaya pengguna-pengguna mempunyai pilihan dalam hal ini.

Facebook atau TheFacebook?

Facebook sebenarnya dikenali sebagai "TheFacebook." "TheFacebook" dilancarkan pada 4hb Februari, 2004 menggunakan nama domain "thefacebook.com." Pada 2005, Facebook menggugurkan "the '' dan hanya menjadi 'Facebook,' selepas membeli nama domain untuk dengan nilai $200,000.

Potensi Belian Hak Milik Facebook

Sehingga kini, 11 pelbagai syarikat telah cuba untuk membeli hakmilik Facebook. Ini termasuk s Google (yang membuat dua percubaan,) MySpace, NBC, Yahoo (yang mana juga membuat dua percubaan,) AOL , dan Microsoft. Satu syarikat, Viacom, membuat tiga cubaan berasingan membeli rangkaian sosial gergasi ini. Bagaimanapun , Mark Zuckerburg telah "memegang" kuat di syarikat beliau, menolak untuk menjual setiap kali bidaan.

Nota kaki;

Adakah kita tahu pasal nie??

0 comment... add one now